Et eventyrlig år for Pan Fish

Sterk vekst i inntjeningen
Pan Fish har tilbakelagt et eventyrlig år som er uten sidestykke i selskapets historie. Også innenfor fiskerinæringen generelt er Pan Fishs resultat enestående. Resultat før skatt ble NOK 743,2 millioner mot NOK 145,0 millioner for 1999. Resultatfremgangen er 412%. I tillegg kommer resultatet av egenhandel med aksjer på NOK 180,8 millioner. Dette er en egenkapitaltransaksjon og føres således ikke over resultatet.

Dobling av omsetning
Selskapets omsetning ble NOK 4.740, 5 millioner mot NOK 2.210,3 millioner for 1999. Dette tilsvarer en omsetningsøkning på 115%. Driftsresultatet ble NOK 733,1 millioner. Inkludert i driftsresultatet er en gevinst på NOK 152,2 millioner fra salg av eiendeler. For 1999 fikk Pan Fish et driftsresultat på NOK 202,5 millioner. Inkludert i resultatet er en gevinst på NOK 26,6 millioner også fra salg av eiendeler. Realisasjon av egenbeholdning av konvertible obligasjoner bidrog med NOK 228,1 millioner i finansinntekter i 2000.

Beste 4. kvartal i selskapets historie
Svake laksepriser mot slutten av 2000 førte til lavere omsetning og svekket inntjening i forhold til forventningene. Likevel ble kvartalet det beste fjerde kvartalet i selskapets historie. Omsetningen ble NOK 1.652,5 millioner mot NOK 735,5 millioner samme kvartal i 1999. Driftsresultatet ble NOK 129,2 millioner mot NOK 66,1 millioner for fjerde kvartal 1999. Pan Fish har i løpet av året gjort betydelige investeringer innen øvrige deler av fiskerinæringen for å bli en ledende leverandør av sjømat i verden.

Sterk vekst i oppdrettsvirksomheten
Oppdrettsvirksomheten bidrog med et driftsresultat på NOK 680,5 millioner mot NOK 178 millioner i 1999. For fjerde kvartal ble driftresultatet NOK 74 millioner mot NOK 59,2 mill. for fjerde kvartal i 1999. Pan Fish slaktet 66.000 tonn laks i 2000 mot 26.000 tonn i 1999. Veksten er meget sterk, men lavere enn forventet. Lave priser i fjerde kvartal førte til utsettelse av slakting og dermed forskyving av inntekter. Den kraftigste veksten har Pan Fish hatt på Færøyene hvor forholdene for oppdrett av laks er svært gode. Reduserte kostnader bidrog til å øke marginen for oppdrettsvirksomheten i konsernet til tross for svikt i prisene.

Meget godt fjerde kvartal for foredlingsvirksomheten
Pan Fish hadde en betydelig resultat forbedring fra fjerde kvartal 1999 til fjerde kvartal 2000. Driftsresultatet økte fra minus NOK 0,8 million til NOK 21,4 millioner. Bedre utnyttelse av konsernets kapasitet samt lavere priser på råstoffet har bidratt sterkest til den gode resultatfremgangen. For året under ett ble driftsresultat NOK 3,1 millioner mot NOK 1,8 millioner i minus i 1999.

Salgs- og logistikkvirksomheten
Dette virksomhetsområdet bidrog med et driftsresultat på NOK 24,4 millioner for 2000 mot NOK 29,4 millioner for 1999. For fjerde kvartal ble driftsresultatet NOK 6,9 millioner mot NOK 7,4 millioner samme kvartal 1999.

Sterkt i pelagisk virksomhet
Pan Fish ASA har investert et betydelig beløp i pelagisk sektor i 2000. Dette er strategiske investeringer gitt forventninger til at en økende andel av de pelagiske artene vil gå til konsumanvendelse. Samtidig vil konkurransen om råstoff til kvalitetsfôr til oppdrett av bl.a. laks bli skjerpet. Dette vil kunne føre til en reprising av den pelagiske næringen, ettersom de pelagiske bestandene sannsynligvis ikke vil vokse totalt sett. Driftsresultatet for den pelagiske virksomheten ble sterke NOK 40,2 millioner for fjerde kvartal. Totalt bidrog dette virksomhetsområdet med hele NOK 52,3 millioner i driftsresultat i de fem måneden konsernet har vært involvert i pelagisk sektor i 2000. Pan Fish hadde ikke tilsvarende virksomhet i 1999.

Oppdrett av marine arter
I tråd med konsernets strategi om å bli en ledende leverandør av sjømat, har Pan Fish gjennomført betydelige investeringer også innen oppdrett av marine arter det siste året. Slike arter vil få økt betydning i tiden framover. Pan Fish tar sikte på å kunne tilby et bredere produktspekter og å benytte logistikk- og distribusjonssystemene som er bygd opp for oppdrettsfisk også for andre arter. Som forventet bidrog virksomhetsområdet negativt med NOK 9,7 millioner i 2000. Pan Fish hadde ikke tilsvarende virksomhetsområde i 1999.

For full børsmelding med talloppstilling følg lenken nedenfor:

Kvartalsrapport 4Q 2000